tag Duka si yatim piatu .. Adik selalu nangis ingat ibu ..kakak dan adik akan beraya di Hospital (4Gambar) - Berita Sayu

Header Ads

Duka si yatim piatu .. Adik selalu nangis ingat ibu ..kakak dan adik akan beraya di Hospital (4Gambar)

GEORGE TOWN : Dikala syawal yang semakin hampir namun dua beradik yang masih kecil ini masih di Hospital menerima rawatan selepas kemalangan yang lalu yang meragut nyawa ayah dan ibunya.
Bagi mereka sambutan Aidilfitri kali ini sudah hilang serinya bagi dua beradik Khairiyah Alissya Khosim, 10 dan Khaira Amni, 18 bulan yang kehilangan ibu bapa dalam nahas jalan raya di Km 155, Lebuhraya Utara-Selatan dekat Sungai Bakap pada 28 April lalu.

Lebih mengharukan mereka juga terpaksa beraya di Hospital Pulau Pinang (HPP) kerana masih menerima rawatan akibat kecederaan yang dialami dalam nahas itu.
Khairiyah Alissya mengalami patah kedua-dua belah kaki serta melecur teruk dan akan menjalani pembedahan ketujuh Jumaat ini, manakala adiknya yang baru sahaja belajar berjalan kehilangan semua jari kaki kanan yang terpaksa dipotong selepas mengalami gangren selain melecur pada kulit betis.


Khairiyah Alissya, murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Puncak Perdana, Shah Alam, Selangor berkata dia akan merindui peluang berpakaian sedondon bersama ibu Khairunnisa Ahmad Kamalauddin, 29 dan ayahnya Khosim Ismail, 35, pada setiap kali raya.
“Tahun lepas kami sekeluarga ada dua pasang baju warna sama, tapi tahun ini saya dan adik beraya di hospital dengan nenek, atuk serta ibu dan bapa saudara kerana kaki masih belum sembuh,” katanya kepada pemberita di HPP di sini, hari ini.
Terdahulu dua beradik itu diziarahi Mufti Pulau Pinang Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dan kakitangan pejabat mufti yang menyampaikan hamper serta duit raya kepada mereka.
Sementara itu nenek mereka Ashah Arifin, 53 berkata Khairiyah Alissya sering bertanya tentang nasib dia dan adiknya selepas ini selain selalu menangis kerana teringatkan arwah ibu bapanya.
“Setiap kali dia menangis, saya akan peluk dan tenangkan dia dan dalam masa yang sama memberi kata-kata semangat supaya Khairiyah kuat terutama bagi menjalani rawatan lanjut,” katanya.
Ashah berkata dia juga belum membuat sebarang persiapan menyambut Aidilfitri kerana perlu menjaga dua beradik berkenaan di hospital itu sejak dua bulan lepas dan berharap kedua cucunya dapat dipindahkan ke hospital di Jengka, Pahang kerana dia tinggal di sana.
“Allahyarham Khosim pernah berpesan dengan adiknya, Hanisah, 22, seminggu sebelum kejadian iaitu jika dia tiada nanti jagalah anak-anaknya dengan baik. Saya dan suami (Ismail Cha, 57) akan menjaga mereka berdua hingga akhir hayat kami,” katanya.
Orang ramai yang berhasrat menghulurkan sumbangan boleh melakukannya menerusi akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) 1420541000049167 atas nama Ashah Ariffin atau akaun Maybank Ismail Cha 156208001491. 

No comments

Powered by Blogger.